Legătura dintre proiecte pe copy și via de struguri

După ce Constantin vine în Iași de la țară, ieșim împreună la un local să ne relaxăm.  

 

Când îmi explică ce a făcut acasă în weekend, menționează ceva de curățat via.  

 

În mintea mea mi-l imaginez cu o găleată lângă el și un burete, spălând ramurile viei. Dar am un feeling că nu la asta se referă. Așa că îl întreb: 

 

”Cum adică să cureți via?”  

 

Deja nu se mai miră că nu știu lucrurile astea. N-am stat la țară cât am fost copil și nu e prima dată când trebuie să-mi explice ce înseamnă ceva total străin pentru mine. 

 

”Adică tai anumite părți neproductive ale viei, ca să nu se extindă. Ca seva să circule doar înspre cele productive. E o întreagă știință procesul ăsta, că poți tăia din greșeală și lucruri bune,” îmi explică. 

 

”Okay, deci și în natură se elimină ce nu-i productiv. Nici ea nu vrea să facă risipă de resurse.” 

 

Se pare că freelancingul și curățatul viei au ceva în comun. Au elemente neproductive, care mai mult îi încurcă. 

 

Via are și rămurele neproductive. Freelancerii au și proiecte neproductive.  

 

Prin productiv nu mă refer că nu ai mult de lucru pe ele.  

 

Ci sunt genul de proiecte care fie se lungesc inutil și îți blochează timpul. Practic nu poți lua alte proiecte, pentru că poate acel client se mobilizează și apare din senin să terminați treaba. 

 

Fie sunt genul de proiecte în care nu ai nimic constant. Azi vrea câteva materiale. Dispare câteva luni. Reapare. Și de obicei reapare în perioade aglomerate. 

 

Îți dau și un exemplu. 

 

La începutul anului am luat un proiect pe website copy. Un proiect care în mod normal n-ar fi trebuit să ia mai mult de 2-3 săptămâni să fie gata. 

 

A durat 3 luni, deoarece clientul tot dispărea. Și a apărut fix în cea mai aglomerată perioadă să terminăm proiectul, pentru că marketerul cu care colaborez (prieten cu clientul) a tras de el.  

 

Ce poți face în cazul proiectelor neproductive? 

 

Dacă nu se mobilizează clientul, vezi dacă e rentabil să mai lucrezi pe acel proiect.  

 

Pentru că oricând poate apărea că are nevoie de ceva. Înainte de sărbători, poate când ești în concediu, în perioade aglomerate. 

 

Iar când ești aglomerat, ultimul lucru de care ai nevoie e de lucruri extra de făcut, care ar fi trebuit terminate cu mult timp în urmă dacă clientul coopera. 

 

Dacă îți place să faci partea de mobilizare a clientului și să tragi de el să mișcați lucrurile, go for it.  

 

Sau colaborezi cu cineva care vrea să facă partea asta. Să tragă de client și să insiste până răspunde. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *