(pe lângă faptul că sunt introvertită și vorbitul la telefon 3-5 min mă obosește mai tare decât un hike de 6 ore)
Citeam pe Reddit o postare care începea cu întrebarea asta:
Cum faci research pentru a scrie copy fără să intervievezi clienții afacerii?
Deși persoana a întrebat asta pentru că voia să facă niște texte de practică, topicul se aplică și pe proiecte reale.
Și sunt clasicele metode pe care sigur le-ai folosit: chestionar către antreprenor, research pe social media, Google, analiză în baza de clienți existentă etc.
Dar azi nu o să vorbesc despre ele.
Ci mai degrabă despre interviuri și de ce nu le consider atât de eficiente încât să fie principala metodă de research.
So far, în afară de interviurile tip podcast/studiu de caz, n-am ascultat altele în timpul research-ului.
Nici nu am contactat direct persoane ca să-i invit la un call.
Maximum antreprenorul, dacă avea o discuție interesantă cu un client, îmi trimitea informațiile.
Și există un motiv pentru care nu am așa multă încredere în aceste interviuri. Pentru asta o să-l citez pe Dr. House:
Everybody lies.
Nu zic acum că ei o fac intenționat ca să mă inducă în eroare, sau că sunt minciuni uriașe, total opuse cu realitatea.
Mai degrabă se ascund în nuanțe.
Și, dacă nu pot verifica informația primită într-un interviu în mai multe surse, nu știu cât de în serios ar trebui să o iau.
De exemplu:
Am avut un call cu un fost client care mi-a zis că ultimul copywriter l-a abandonat în lansare și a trebuit să facă el tot copy-ul…
Ca apoi să aud într-un podcast că același client a zis că a dat afară același copywriter fiindcă textele sale n-au adus rezultate.
Sau, alt client mi-a spus că a renunțat la un copywriter fiindcă cerea sume prea mari pentru niște texte pe care el e considera prea slab scrise.
Iar în altă parte a zis că a renunțat la același copywriter doar din considerente financiare.
Sunt mini-minciuni, poate chiar inofensive la prima vedere. Dar care te pot induce în eroare destul de mult.
Prima îți spune că, dacă livrezi câteva texte care merg mai slab, clientul renunță instant la tine. Când de fapt antreprenorul vrea un copywriter care să nu-l abandoneze când are cea mai mare nevoie de el.
A doua îți spune că acel client e price-shopper. Dar în realitate nu prețul era principala problemă, ci faptul că textele nu erau scrise pe măsura tarifului.
De asta, dacă din diverse motive folosești interviuri sau chestionare adresate clienților pentru research, e bine să poți verifica informațiile în mai multe surse.
Altfel, riști să ajungi la concluzii eronate despre ce vrea și ce nevoi are avatarul.
Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy, email marketing sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc