Când nu e recomandat scrisul concis?

Eram pe Reddit și am găsit o întrebare interesantă, pe care n-am mai văzut-o până acum: 

 

Când nu e recomandat  

scrisul concis? 

 

De cele mai multe ori auzi că trebuie să scrii în propoziții cât mai scurte și să elimini cuvintele extra, până când rămâi la esențial. 

 

Dar, personal, consider că există excepții.  

 

Sunt cazuri în care e mai bine să lași câteva cuvinte în plus (sau chiar propoziții). Cum ar fi: 

 

1. Când ajungi să scoți și elemente ce țin de vocea brandului/vocea clientului. 

 

Poate nu au un rol propriu-zis în mesaj. Poate par în plus la prima vedere. 

 

Dar dacă clientul le folosește de obicei în comunicare, înseamnă că au un rol în vocea lui și dă personalitate textului. 

 

Acelea e bine să le păstrezi. 

 

În schimb, o excepție e atunci când clientul folosește în tot textul fraze de 10 rânduri pe ecranul telefonului, ca să explice ceva de o propoziție. Atunci da, sunt prea multe cuvinte și pe alocuri ajută să scrii mai succint, încercând să păstrezi cât se poate din comunicarea antreprenorului, fără să afecteze claritatea. 

 

2. Când propozițiile tale arată mai mult a versuri scurte de poezie. 

 

Adică tot textul e format doar din propoziții scurte, întrerupte, pentru că fugi de fraze. 

 

Greșeala asta o făceam și eu. Nu variam propozițiile scurte cu paragrafe mai lungi, fiindcă credeam că mesajul va fi mai ușor de citit. 

 

Dar de fapt e invers.  

 

Un text doar cu propoziții scurte sună ciopârțit și afectează experiența de citire. 

 

De asta e bine să te joci și cu frazele, ca să nu ajungi în extrema de ”3-5 cuvinte per propoziție e standardul”, dar nici ”fraza are 32 de cuvinte? Lasă că mai merg vreo 20”. 

 

3. Când folosești storytelling. 

 

Am citit multe texte bazate pe povești, care au fost scurtate atât de mult încât, pe lângă cuvinte, au scos și emoția. 

 

Recent am parcurs un început de pagină de vânzare cu o poveste cu atât de mult potențial… dar scrisă atât de succint încât n-am mai simțit nimic. 

 

Când ai un ritm prea rapid, cititorul n-are timp să simtă ce vrei să transmiți.  

 

De asta, pe alocuri ajută să încetinești puțin ritmul, fie prin fraze mai lungi, fie prin niște detalii incluse strict de dragul storytellingului. 

 

Gândește-te la scenele din filme în care se întâmplă ceva foarte emoționant. Și acolo o să vezi că ritmul încetinește, ca să transmită mai bine emoțiile. 

 

Iată aici un exemplu bun, în care se observă cât de rapide sunt primele 12 secunde din scenă, iar în restul minutului totul parcă e cu încetinitorul. 

 

Dacă pui pe viteză x2, sau păstrezi ritmul rapid din primele secunde pe toată scena, nu ar avea același efect. 

 

Asta se întâmplă și în textele în care treci prea repede prin poveste. 

 

Ca sfat, ceva ce aplic și eu acum, ajută dacă te joci cu propozițiile și frazele, iar apoi citești textul cu voce tare. Îți vei da seama mai ușor dacă pe alocuri e bine să extinzi, sau să scurtezi. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *