De ce urăsc ”jocurile psihologice”

Când am aplicat pentru credit ca să luăm un apartament, banca a avut niște probleme cu sistemul și ne-a ținut dosarul pe loc vreo 10 zile. 

 

10 zile în care ba primeam mesaje de la agentul imobiliar ca să-i facem un update, pe care nu-l aveam. 

 

Ba spamam noi brokerul cu mesaje pentru ceva noutăți. 

 

Ba nu aveam o siguranță că se va aproba creditul, ca să putem renunța la chirie și să-l anunțăm din timp pe proprietar.  

 

Au fost niște zile… cel puțin stresante, ca să spun așa 😅 

 

Dar după ce s-a rezolvat problema băncii, doamna care ne-a preluat dosarul ne-a spus: 

 

”Mulțumim mult că ați avut răbdare cu noi! Mulțumim că ați fost așa înțelegători!” 

 

Și repeta asta de mai multe ori când apărea în discuție întârzierea.  

 

Atât de des încât treptat îmi scădea supărarea, dar nu înțelegeam de ce. 

 

Mai târziu am făcut un research și am aflat de ce replica funcționează mai bine decât clasicul ”îmi pare rău pentru întârziere”. 

 

Doamna de la bancă schimba focusul de la ceva negativ (problema întârzierii) la ceva pozitiv (”ați avut răbdare cu noi”).  

 

Complimentează efortul persoanei care a așteptat, evidențiind o caracteristică bună. 

 

Ăsta e un exemplu mai inofensiv de joc psihologic, atâta timp cât nu e abuzat (adică ai obiceiul să întârzii și încerci să o dregi cu acest joculeț de fiecare dată). 

 

Dar pot fi situații în care, dacă nu știi ce face cealaltă persoană, te poate manipula ușor. 

 

De asta, dacă ești freelancer, e bine să le recunoști și să fii conștient de ele, altfel un client care știe puțin mai multă psihologie poate să te convingă ușor că e vina ta pentru ceva anume, când de fapt nu e. 

 

De exemplu: 

 

Un client ar putea să-ți scrie: „Ce faci, nu mai zici nimic? De X zile aștept textele de la tine.” 

 

Dar tu ai tot dat remindere să-ți trimită niște informații de care ai nevoie ca să faci materialele, iar antreprenorul n-a făcut-o. 

 

Însă, printr-un mesaj de genul, mută vina din partea sa înspre tine. 

 

Sau: „De ce e 5k pe factură când noi am agreat la 4k? Cu siguranță nu-ți amintești bine ce am discutat.” 

 

Dar din ofertă, contract și mesajele de dinainte să bateți palma, știi că n-ai greșit suma pe factură.  

 

Sau: „Nu înțeleg de ce te-ai supărat că am schimbat 80% din textul tău, fără să te anunț și fără să-ți cer părerea. Consider că exagerezi, eu doar vreau să rezolvăm situația în beneficiul amândurora.” 

 

Practic, neagă ce simți și te face să crezi că n-ai motive să te deranjeze ce a făcut. 

 

Lista poate continua, but you got the point: 

 

Jocurile astea te pot face cu ușurință la psihic.  

 

De asta e bine să le recunoști din start înainte să iei în serios mesajele similare cu cele de mai sus. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *