Ascult acum cartea ”Characters” de la Robert McKee, despre cum să construiești personaje de ficțiune bine conturate.
Și în carte spune la un moment dat o chestie:
”Dacă personajele ar fi reale și ar avea viață, ar ieși din poveste ca să nu sufere ce vrea autorul.”
Pentru că autorii de ficțiune sunt un pic cam sadici și bag personajele în situații forked up (wait until you read my book 😂)
Partea bună pentru autori e că personajele nu prea au de ales și se supun la ce vrei tu.
Dacă vrei să-i tai o mână, după ce află că e însărcinată și o mai părăsește și soțul după o înmormântare, poți face asta. N-are de ales.
”Partea proastă” pentru copywriterii și antreprenorii amatori de cuțite în rană și scenarii horror pentru avatare de client e că oamenii care citesc copy-ul pot decide să abandoneze un text dacă e exagerat.
Audiența nu e forțată să citească un text. Oamenii nu au un autor sadic care îi forțează să facă ceva.
Ei decid pentru ei dacă vor ca cineva să-i certe, sau să le picteze un viitor negru și sumbru pe care îl vor avea dacă nu cumpără X lucru.
Dacă nu vor, scrolează mai departe și-și văd de viață.
E ok să numești problemele. Dar e o linie destul de fină între a certa audiența pentru ceva, a te lua de ei și a-i face conștienți că problemele lor pot fi rezolvate.
Citisem la un moment dat un email în scop de research, la care eu nu eram avatarul. Și efectiv am simțit cum autoarea țipă la mine și mă ceartă că nu cumpăr de la ea. Că-mi bat joc de cariera mea și nu o să ajung prea departe 😅
L-am salvat să-l mai folosesc ca exemple de așa nu.
Am citit emailuri cu accente pe probleme care și acum îmi fac pielea de găină de cât de emoționante sunt.
Și n-am simțit o secundă să abandonez emailul, pentru că execuția era bună. Copywriterul știa când să se oprească și când să pună accent pe trăiri. Și cum să facă mesajul ca să nu iasă ca genul de text scris de bătăușul de la școală, care te așteaptă pe după colț.
Mostly erau axate pe povești personale sau povești ale oamenilor cu care lucraseră, cu care cel mai probabil audiența poate rezona. Personal prefer abordarea asta.
Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc