Aseară am început să mă uit la Better Call Saul – un serial cu avocatul din Breaking Bad.
Este o fază, în care un adolescent se aruncă în fața mașinii avocatului. Să pară că e un accident.
Iar altul filmează toată scena, ca apoi să șantajeze avocatul să-i plătească 500 de dolari.
Avocatul le joacă jocul, până când începe să-l lovească pe adolescentul de pe șosea, care de fapt nu avea nimic. Și le spune, gesticulând spre mașina lui veche, ruginită, care abia pornește:
The only way that entire car is worth 500 bucks is if there’s a 300 dollar hooker sitting in it.
Adolescenții ăia și-au ales greșit ”victima”.
Cam nasol să înscenezi un accident unui avocat. Și dacă omul nu are cea mai bună situație financiară, e cam imposibil să-i ceri sume mari ca despăgubiri.
Sunt și freelanceri care fac greșeala asta.
Se duc către clienți care abia încep o afacere. Sau nu verifică firma înainte ca să vadă ce încasări sau datorii au.
Și le trimit planuri tarifare care lasă clientul cu ochii căscați.
Nimic greșit să ceri sume mari pe serviciile tale. Inclusiv eu în portofoliu avertizez potențialii clienți că nu e ieftin să lucreze cu mine.
Dar dacă e vorba de un proiect la început, am așteptări realiste.
Dacă din diverse motive vreau să iau proiectul (poate e o cunoștință, am mai lucrat pe alte proiecte cu persoana respectivă, sau mi-a adus recomandări), știu că degeaba le trimit prețurile full. Așa că în cazul respectiv, iau în calcul situația cu avantaje și dezavantaje.
În schimb, dacă știu că ar fi prea scump pentru o afacere să lucreze cu mine, le recomand alți copywriteri. Sau îi ajut să găsească pe altcineva.
Am făcut o dată greșeala asta.
Urma să lucrez pe un proiect, care avea nevoie de copywriter full-time. Sau cel puțin așa credea clientul.
Luând în calcul tot ce voia de la un copywriter, i-am trimis un plan de 3k euro pe lună.
Greșeala mea a fost că n-am verificat firma înainte, ca să văd situația financiară.
Abia după ce am verificat-o am realizat că de când a înființat firma a avut în fiecare an datorii.
În cazul respectiv, ar fi trebuit să refuz din start propunerea. Și nu mai pierdeam timp nici eu și nici clientul.
O simplă verificare de câteva minute și un sfat de la contabil mi-ar fi salvat câteva ore bune.
Deci înainte să iei un client, ia în calcul dacă își permite să te plătească. Sau dacă îți dorești acel proiect din diverse motive și ești dispus să oferi un preț pe care să și-l permită.
Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc