Plata per oră vs plata per livrabil

Ieri am primit un email de la o abonată legat de cum să procedeze cu 2 clienți cu volum variabil de lucru: 


Bună, Elena! 🤗 

 

Sper că ești bine, liniștită și scrii cu spor și inspirație.  

 

Să știi că eu vorbesc cu tine (în gând 😀 ) în fiecare dimineață când citesc NL tău. 

 

Am 2 situații similare cu 2 clienți noi (unul îl cunoști) și aș avea nevoie de un sfat: ce scrii în contract și cum ofertezi și facturezi atunci când clientul vrea să faci ”ce are el nevoie” în fiecare lună?  

 

Faci un contract cadru și anexă în fiecare lună? (asta mi-a sugerat avocatul care mi-a făcut contractul, dar explic mai jos de ce nu mă descurc așa) 

 

Suma facturată o negociezi la începutul lunii pt anumite task-uri /un nr de ore sau o calculezi la finalul lunii în funcție de ce ai lucrat? 

 

De exemplu: are lansare pentru care vrea secvență de e-mail-uri, pagină de înscriere, să-l ajut cu prezentări, să-i corectez texte facute de alți colaboratori (🙄), să particip la webinariile pe care le ține, să centralizez feedback-ul participanților, call-uri pe diverse subiecte, newsletter etc.  

 

Nici măcar nu mi-e foarte clar câte ore ar trebui să aloc ca să mă pot organiza cât de cât eficient. Și nici cum să calculez (preț mediu/oră de ex) pt că nu mi se pare ok să setez un preț fix indiferent de ce fac, una e să scriu NL sau să fac task-uri care nu implică mult research si creativitate si alta e să scriu o pagină de vânzare. 

 

Unele task-uri le-aș refuza din start, dar dacă agreem un anumit nr de ore în fiecare lună e posibil să fie nevoie să le fac ca să ”ajung la semn”. 

 

Cam astea sunt dilemele mele, pe scurt. Nu știam la cine să cer ajutor și m-am gândit că tu ai trecut prin asta și știi cum se rezolvă. 

 

Apreciez dacă vrei și poți să-mi dai orice sfat care să mă ajute să mă mișc câtuși de puțin. 

 

Mulțumesc mult! 🙏 


 

Yup, am trecut prin asta :)) Și ca să nu ratez nimic, o s-o iau paragraf cu paragraf: 

 


Am 2 situații similare cu 2 clienți noi (unul îl cunoști) și aș avea nevoie de un sfat: ce scrii în contract și cum ofertezi și facturezi atunci când clientul vrea să faci ”ce are el nevoie” în fiecare lună?  

 

Faci un contract cadru și anexă în fiecare lună? (asta mi-a sugerat avocatul care mi-a făcut contractul, dar explic mai jos de ce nu mă descurc așa) 


 

În primul rând, aș stabili din start ”ce are el nevoie” măcar în general, ca tip de livrabile.  

 

Ca să nu mă trezesc cu surprize și să-mi ceară să-i răspund la mesaje pe Whapp sau alte taskuri de genul. Și clientul să nu aibă așteptări că fac de toate. 

 

De exemplu, eu nu mai scriu postări de social media și nici articole de blog. Dacă el are nevoie de aceste lucruri, va trebui să caute pe altcineva să le facă. 

 

Pe baza a ce livrabile stabilim că țin de mine și ce își dorește clientul, fac planul tarifar atașat la contract.  

 

Dacă apare un tip de livrabil pe care nu l-am negociat la început, atunci fac o anexă.  

 

Dar din start n-aș merge pe premisa că fac ce vrea clientul. Ci vreau de la bun început să stabilim niște posibile livrabile de care va avea nevoie. Măcar ca tip, dacă nu ca volum. 

 


Suma facturată o negociezi la începutul lunii pt anumite task-uri /un nr de ore sau o calculezi la finalul lunii în funcție de ce ai lucrat? 


 

Eu personal aleg să facturez totul la final, în majoritatea cazurilor. Păstrez o evidență la tot ce s-a făcut, iar la final fac calculele.  

 

Nu zic că e varianta corectă sau nu, în cazul meu prefer să fac așa. Mai ales dacă e o colaborare în care nu putem stabili de la începutul lunii ce volumul de muncă va fi necesar. 

 

Și facturez livrabilul final, nu după numărul de ore.  

 

Nu sunt mare fană la plata per oră, pentru că, dacă eu reușesc să fac un text bun într-un timp mai scurt, nu mi se pare un motiv bun să fiu plătită mai puțin. 

 

Din contră, mi se pare un avantaj asta.  

 

De aceea prefer să am un preț stabilit per livrabil. Nu să fiu plătită cu o anumită sumă pe oră.  

 


De exemplu: are lansare pentru care vrea secvență de e-mail-uri, pagină de înscriere, să-l ajut cu prezentări, să-i corectez texte facute de alți colaboratori (🙄), să particip la webinariile pe care le ține, să centralizez feedback-ul participanților, call-uri pe diverse subiecte, newsletter etc.  

 

Nici măcar nu mi-e foarte clar câte ore ar trebui să aloc ca să mă pot organiza cât de cât eficient. Și nici cum să calculez (preț mediu/oră de ex) pt că nu mi se pare ok să setez un preț fix indiferent de ce fac, una e să scriu NL sau să fac task-uri care nu implică mult research si creativitate si alta e să scriu o pagină de vânzare. 


 

Wow, sunt ceva taskuri acolo :))  

 

Pe emailuri, pagină de înscriere, pagini de vânzare, newslettere etc. aș seta din start un preț fix.  

 

Nu e treaba clientului câte ore îți ia să faci aceste texte atâta timp cât rezultatul final este bun. 

 

Pe celelalte taskuri, pentru că timpul poate varia mult (poți să stai 2 min pe un text să-i faci proof reading dacă e ok, sau 20 de min dacă e scris cu multe greșeli), aș seta un preț per oră. 

 

Doar pentru că sunt taskuri mai simple, n-aș merge pe principiul că merită plătite mai puțin. 

 

Totuși este timpul tău. Ai putea face orice altceva în locul acelor taskuri. Chiar să lucrezi la ceva mai bine plătit. 

 

Așa că aș merge pe un preț care să-ți merite timpul și energia. Altfel o să ajungi să te frustrezi că pierzi ore și nu se rentează în final (been there). 

 

Iar dacă clientul consideră că ai cerut prea mult pentru ceva simplu, poate căuta pe cineva să facă asta la un preț mai mic. Pentru că centralizarea feedback-ului nu mi se pare un task ce ține de copy. 

 

Și proof reading poate face și ChatGPT varianta gratuită. 

 


Unele task-uri le-aș refuza din start, dar dacă agreem un anumit nr de ore în fiecare lună e posibil să fie nevoie să le fac ca să ”ajung la semn”. 


 

Nu stabili un anumit număr de ore în fiecare lună 🙂  

 

Revin la chestia că, dacă tu reușești să faci ceva mai repede și bine, nu ar trebui să fii ”pedepsit” pentru asta. 

 

Dacă facturezi totul la final, incluzi tot ce ai făcut în acea lună și scapi de grija că trebuie să umpli timpul rămas, ca să acoperi orele plătite în avans. 

 

Dacă vrei să ceri avans la începutul lunii, atunci solicită o sumă pe care o poți face din livrabile de care știi că vor avea nevoie din start. Iar ce este în plus, facturezi la final de lună. 

 

SAU:  

 

Ce am făcut eu pe alt proiect, oarecum similar cu situația ta, e că am stabilit o sumă lunară cu care sunt plătită, indiferent de livrabile (bine, știam din start că fac email marketing, pagini de webinar, pagini de vânzare, texte de reclame etc, nu-mi cerea ceva din afara acestor arii) 

 

Să-i spunem un fel de abonament. 

 

În unele luni, acea sumă depășea cât aveam eu de lucru. În altele, aveam mai mult de lucru decât eram plătită. 

 

În final, se echilibrau. 

 

Și acel client și-a dorit să stabilim o sumă ce-i oferă prioritate. Deci poți propune și asta ca avantaj. 

 

Adică, dacă el avea nevoie de mine pentru o lansare sau pentru alte materiale, îi acordam prioritate în fața altor clienți. 

 

Dacă consideri că așa va fi și în cazul tău, le poți propune o sumă lunară cu care să fii plătită ca să faci niște tipuri de taskuri stabilite din start. Iar dacă observi că volumul de muncă e prea mare sau prea mic, îl poți ajusta ulterior.  

 

Again, îți reamintesc că așa procedez eu. Nu înseamnă că e varianta corectă. Ci, dacă crezi că ți se potrivește ce am explicat mai sus, sper să te ajute. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *