„N-ai înțeles deloc produsul!”

Citeam aseară din biografia lui Steve Jobs despre o fază cu doi programatori, proaspăt ieșiți de pe băncile liceului. 

 

Aceștia s-au plâns că Jobs era foarte dur cu ei. 

 

„Steve venea la noi, se uita rapid peste ce lucram, apoi îmi spunea că e o prostie fără măcar să înțeleagă despre ce era vorba, sau de ce am făcut așa.” 

 

Să fi citit asta înainte să fiu freelancer mi s-ar fi părut extrem de suspect.  

 

Probabil aș fi crezut că programatorii au exagerat puțiiiin. 

 

Dar am trecut și eu prin 2 situații similare cu un fost client și un consultant de business al altui fost client. 

 

1. Clientul mi-a cerut să-i trimit toate emailurile scrise. 

 

Și, cât stătea pe document, se înregistra în timp ce dădea un ”feedback” bazat doar pe primele 1-2 rânduri din emailuri.  

 

Doar după acelea decidea dacă e bun sau nu 😅 

 

Uneori nici atât, se oprea doar la titlul de 3-5 cuvinte. 

 

Cred că nu-i nevoie să explic de ce am încheiat colaborarea – prefer să lucrez cu clienți care n-au alergie la citit texte mai lungi de 1 rând. Și, când/dacă dau feedback, parcurg tot livrabilul, nu doar începutul. 

 

2. Prin 2023 am trimis o pagină de vânzare către un client. 

 

Eram mulțumită de rezultat. Comparativ cu ce avea înainte, era o îmbunătățire uriașă.  

 

Inclusiv clientul era foarte fericit și entuziasmat să o implementeze cât mai curând. 

 

În aceeași zi, pe la 7 seara m-a sunat consultantul său de business: 

 

„Bună seara! Sunteți domnișoara Elena?” 

 

„Bună seara, X! Da, eu sunt.” 

 

„Am primit pagina de vânzare și vreau să-ți spun că… n-ai înțeles deloc produsul!” 

 

Am înghețat cu telefonul în mână.  

 

Ăsta era ultimul lucru pe care mă așteptam să-l aud, mai ales că reacția clientului, cel ce a creat produsul, a fost una total opusă. 

 

Apoi, consultantul a început să-mi explice niște chestii pe care știam 100% că le-am inclus în text. L-am lăsat să vorbească, cât dădeam ture prin cameră, până când m-a întrebat: 

 

„Acum ai înțeles mai bine ce trebuie să scrii?” 

 

„Hmmm… domnule X, cât ați reușit să citiți din text? Pentru că sunt sigură că am inclus ce ați descris mai devreme în primele paragrafe.” 

 

„Ah, n-am citit-o, m-am uitat așa pe sărite, că n-am avut timp…” 

 

Moral of the stories? 

 

Înainte să crezi că ce ai scris e trash și să te apuci să modifici, asigură-te că persoana respectivă chiar a parcurs ce i-ai trimis. 

 

Altfel s-ar putea să faci niște schimbări inutile, pentru că cel/cea ce ți-a dat feedback n-a putut citi mai mult de 5 cuvinte și ți-a criticat textul pe baza lor. 

 

Poate mulți antreprenori ar vrea să facă lucruri mărețe ca Steve Jobs. Și tot ei cred că soluția să ajungă acolo e să adopte comportamentul de dictator. 

 

Dar unele dintre obiceiurile sale… ar fi bine să le lase deoparte. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *