Cum să NU o dai în bară când te iei de oameni

”Chiar, voiam să te întreb o chestie,” zice Constantin când ne plimbăm prin cartier și trecem pe lângă sală. ”Ție îți plac alți copywriteri care se iau de oameni, dar nu-ți place când patronul sălii face postări și se ia de clienți. De ce?” 

 

”O să afli în emailul de mâine, că tocmai mi-ai dat o idee.” 

 

Puțin context: Patronul sălii la care mergem (pentru că e singura sală din zonă) are metode… mai atipice de promovare.  

 

Să-ți dau 2 exemple și te las pe tine să tragi concluziile. 

 

Exhibit no. 1: Acum 1-2 luni, a avut o postare în care zicea că a dat toți antrenorii afară, pentru că ”au figuri”. 

 

De fapt nu i-a dat afară. Am aflat de la un prieten al antrenorilor că postarea avea scop de marketing. 

 

Exhibit no. 2: Când primește review-uri de 1-2 stele, începe să insulte oamenii ca la ușa cortului. 

 

Și totuși, așa cum a zis și Constantin, mie îmi plac copywriterii ”care se iau de alții”.  

 

Ce fac ei diferit față de patronul sălii? 

 

1. Nu se iau de oameni 😅  

 

O nuanță pe care am învățat-o cât am fost fotograf în America și pe care managera insista mult în training e că oamenii NU te refuză pe tine. Refuză produsul.  

 

Pe asta se bazează și copywriterii care fac o treabă bună cu tactica asta de marketing.  

 

Nu se iau direct de oameni. Se iau de acțiunile lor și ceea ce spun. 

 

Una e să te iei de om și să zici că ”e prost venit ca să mă spioneze de la competiție.” Alta e să te iei de acțiunea pe care a făcut-o. 

 

Și eu folosesc tactica asta de marketing și nu m-am luat de nicio persoană direct. M-am luat strict de ceea ce au spus/făcut. 

 

2. Show, not tell 

 

Nu spune audienței că persoana aceea e în nu știu câte feluri.  

 

Arată dovezi și lasă-i pe ei să ajungă la concluzia asta (așa cum am făcut și eu mai sus). 

 

3. Atitudinea face diferența 

 

Cei ce aplică bine tactica asta în comunicare au suficientă încredere în ei încât să nu fie ofensați de review-ul negativ. 

 

Dacă primul instinct pe care îl ai când primești un review negativ e să te iei nasol de persoană, asta spune multe despre încrederea în afacerea ta. 

 

În schimb, dacă ești degajat și nu o iei personal, poți face haz de situație, fără să lași senzația că you are wounded child. 

 

4. Mindsetul despre review-uri negative 

 

Review-urile negative pot fi folosite smart în comunicare, ca să respingi avatarul nepotrivit. Și să atragi oamenii pe care îi vrei. 

 

Acum 2 luni am avut un email în care îți povesteam că am cumpărat o carte despre ficțiune, după ce am citit un review negativ de o stea. 

 

În review spunea că e cea mai slabă carte a autorului. Nu are teorie, are prea multe exemple din filme. And so far e cea mai bună carte pe care am ascultat-o de la autorul respectiv.  

 

Dacă review-urile negative nefondate trigger you și începi să te iei de om, ajungem înapoi la punctul 3.  

 

Genul ăsta de comunicare nu e pentru toată lumea și poți ușor să o dai în bară, mergând în extrema: ”Eu? Ofensat de review-ul negativ? Niciodată, cum să fiu ofensat de *beep* *beep* *beep* care *beep* *beep* *beep* și mi-a lăsat o stea. I’m FINE!!!” 

 

Dacă vrei să testezi asta, asigură-te că ții cont de nuanțele de mai sus, ca să nu faci ca patronul sălii respective. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *