Cum filtrezi clienții care fac micromanagement?

Ieri am primit un reply la emailul despre ”don’t hire a dog to bark yourself” de la o abonată (n-am apucat să întreb dacă vrea să-i spun numele sau nu, așa că o să-l las anonim): 

 

Bună, Elena, 

 

NEwsletterul tău este cel pe care îl deschid cel mai des. Nu m-aș arunca să zic că le-am citit pe toate, dar sunt aproape. Mi-a plăcut în mod deosebit acest email pentru că mă confrunt cu asta și eu. Te-aș întreba, dacă ai timp/chef/energie să spui, cum filtrezi clienții pentru a evita pe cei care fac micromanagement? În ședințele de cunoaștere, să zicem că se ascund destul de bine și nu îmi dau seama neapărat atunci.  

 

Mi-ar plăcea să spun că există un proces întreg prin care să-i eviți încă din prima oră de discuții dar… 

 

E cam imposibil. 

 

Maximum poți să cauți alți colaboratori cu care a lucrat. Nu neapărat pe copy sau content, ci orice fel de colaborator pe marketing.  

 

(dacă a făcut micromanagement cu unul, tind să cred că celălalt n-a fost ținut în puf) 

 

Apoi îi dai un mesaj și-l întrebi mai mult sau mai puțin direct cum e să lucrezi cu X-ulescu. 

 

De exemplu, în 2022 am început puțin sceptică o colaborare. Asta pentru că cineva mi-a zis niște lucruri nasoale despre clientul respectiv. 

 

Dar am vorbit cu marketerii din echipa lui, care au zis niște chestii mișto despre proiect și antreprenor. 

 

Încă lucrez cu acel client și e proiectul din care am căpătat cea mai multă experiență 😀 

 

Probabil nu toți vor fi 100% deschiși să vorbească despre experiențele lor, dar măcar poți să-ți faci o idee de ansamblu din ce reușești să culegi. 

 

Altceva ce mai fac e să pun întrebări, ca să observ cum răspunde potențialul client.  

 

Dar chiar și așa, de cele mai multe ori, într-o oră nu-mi dau seama 100% dacă vrea să controleze tot ce mișcă, sau mă lasă să-mi fac treaba. 

 

De asta eu una consider primele trei luni de colaborare ca probă, să vedem cum ne înțelegem și dacă stilurile de lucru se potrivesc. 

 

Îți las mai jos 2 exemple de întrebări pe care le pun în primul call, ca să urmăresc cum lucrează clientul: 

 

1. Care-i modul de lucru folosit până acum? 

 

Vor fi clienți care îți spun să lucrezi așa cum știi mai bine. Și alții care vor să adopți stilul lor de lucru. 

 

De obicei, clienții cu care lucrez cel mai bine îmi lasă mână liberă. Nu-i interesează ce fac eu atâta timp cât materialele sunt gata la timp.  

 

Dar am avut două colaborări în care clienții voiau să adopt stilul lor de lucru. Ei, de obicei, tindeau să facă micromanagement. Nu în toate cazurile, dar de cele mai multe ori.  

 

Nu doar că s-au încheiat repede colaborările, dar nici nu-mi plăcea să lucrez cu ei.  

 

2. De ce n-au mers colaborările cu alți copywriteri? 

 

”Nu știu să accepte feedback.” 

 

”Nu le plăcea dacă mai făceam și eu modificări la texte.” 

 

”Tot trebuia eu să intervin pentru că făceau greșeli.” 

 

Din ce am observat până acum, răspunsurile astea vin de la antreprenori ce se bagă mult peste texte.  

 

În unele situații e de înțeles, dacă o dă de gard nasol copywriterul, sau ia feedback-ul ca o ceartă. 

 

Dar în alte situații, antreprenorul modifică de dragul de a modifica și de a se băga peste texte.  

 

Fără să facă cine știe ce schimbări. Reformulează un pic, schimbă o virgulă sau pune un sinonim al unui cuvânt.  

 

Nici ei nu sunt clienții cu care muncești cel mai ușor, pentru că vă luptați unul cu altul. Iar cel care vrea să facă management de energie cedează primul, că nu are rost să te contrazici cu cineva care nu vrea să vadă mai departe de perspectiva lui sau a ei. 

 

Eu pe astea mă bazez când vorbesc inițial cu un client, ca să-mi fac o idee de cum va fi colaborarea.  

 

Nu garantez că elimină 100% riscul să dai de un client ce face micromanagement, dar te pot ajuta să-ți faci o idee mai clară despre proiect și cum ar fi să lucrezi cu acel antreprenor. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *