Am fost aseară la atelierul de ficțiune. Unul dintre moderatori intră mai supărat în Zoom și îl întreb ce s-a întâmplat.
”Am stat la coadă douăzeci de minute pentru niște banane. Încă jumătate de oră prin trafic. Și când am ieșit din mașină am călcat cu adidașii albi fix într-o baltă.”
”Dar când erai mic săreai de bună voie prin bălți și nu erai așa supărat,” zice o participantă la atelier.
”Da, că nu plăteam eu pentru adidași atunci. Acum eu dau bani pe ei. Și tot eu îi curăț,” răspunde moderatorul.
Mare adevăr a zis acolo :))
De obicei, când primești ceva gratuit de-a gata, nu îl prețuiești cu adevărat. Dar când trebuie să plătești tu pentru asta… well, ai mai multă grijă de obiectele alea.
Ești mai implicat.
Și știi cum să profiți de ce ai.
De exemplu, în facultate mi-am luat o cană cu Harry Potter pe care dădusem 75 de lei (pentru un student care se baza mai mult pe bursă, era o sumă destul de mare pentru o cană).
Dar am avut grijă de cana aia cum n-am avut grijă de telefonul meu, care era primit cadou 😅
Și o foloseam cu fiecare ocazie.
Încă o am și beau cafeaua din ea acum, cât scriu emailul.
La cât timp a rezistat cana și la cât de des am folosit-o, zic că am profitat de ea încât să-mi scot banii.
Asta e ceva ce nu vei vedea prea des la afacerile care cer teste gratuite de la copywriteri.
Pentru că l-au primit gratuit.
Când e gratuit, e ușor să neglijezi sau să nu profiți la maximum de ce primești (sunt și excepții, ofc – dar mă refer în general)
Când plătești pentru o pagină de vânzare, un funnel de lansare cap-coadă sau un website… ai face bine să profiți de ce ai primit, altfel a fost o pierdere de bani.
Portofoliul, sau niște exemple de texte scrise, e mai mult decât suficient ca să tragi niște concluzii despre cum scrie o persoană.
Dacă vrei test să te convingi singur, 2-3 luni de colaborare plătite cu niște livrabile te ajută să vezi mai ușor dacă poți lucra cu acea persoană sau nu.
Și zic asta pentru că am avut colaborări în care prima lună a fost luna de miere. Și din a doua lună vedeai adevărata față a persoanei cu care colaborezi.
Am avut colaborări în care din prima lună am zis că nu vreau să mai lucrez cu ei. Dar din a doua lună lucrurile s-au echilibrat. Am nimerit ca prima lună să fie mai haos față de cum lucrează normal.
De asta e mai simplu să iei o decizie clară după o marjă de 2-3 luni. Dacă 3 luni e haos, înseamnă că asta e normalitatea pe proiect.
Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc