”Un copywriter nu trebuie să fie creativ, ci trebuie să meargă pe principii de bază.”
Probabil nu e prima oară când auzi asta. Cel puțin eu o aud minim o dată pe lună.
O chestie pe care am observat-o ”in the copywriting world” e că nu există o explicație mai amănunțită la ce înseamnă creativitate.
Așa că oamenii bagă tot ce iese din zona de fundamente în categoria Așa NU.
Iar când vine un client și le spune că vor altceva mai interactiv, mai plăcut de citit, mai creativ, ei se triggăruiesc și spun că ”asta nu vinde”.
Personal eu văd creativitatea din 2 puncte de vedere.
1. Un mod diferit și mai plăcut de a spune un mesaj.
De exemplu:
În loc să arunci cu topoare în om, îi prezinți povestea și problemele cu care s-a confruntat un client. Sau chiar tu, dacă ai fost cândva avatarul pentru ce vinzi.
E un mod diferit și mai uman să prezinți o idee.
Sau să găsești o poveste fascinantă din ce ai citit, din ce urmărești, și să transmiți mesajul tău principal cu acea poveste.
În loc să prezinți modulele de parcurs într-un curs, poți face ceva tip gamification, sub formă de o hartă.
E un mod diferit și engaging să prezinți aceeași informație, dar mai plăcut pentru cel ce citește.
Sau creezi niște imagini personificate pentru brandul tău.
Sau prezinți informația din email sub formă de un exercițiu engaging to prove a point. În loc să-i spui tu concluzia, să-l ajuți să ajungă acolo singur.
Sau folosești analogii, expresii și metafore care mișcă ceva în om.
Asta consider eu că înseamnă creativitate. O formă diferită, memorabilă și interesantă de a prezenta o informație.
În schimb, mai există și alt tip de creativitate, pe care eu una nici nu vreau să o numesc așa pentru că strică imaginea creativității. Și probabil de acolo a plecat și eticheta că e ceva greșit să fii creativ.
2. Exprimări și jocuri de cuvinte cringe
Bagi expresii din manele (în mod serios, nu la caterincă).
Forțezi mesajul ca să iasă acolo o rimă.
Strigi numele brandului pe un ton cringe timp de 1 minut.
Bagi un mesaj care n-are nicio treabă cu brandul sau cu ce vinde, doar pentru că sună drăgu.
De obicei când cineva îți spune să nu faci chestii creative, se referă la punctul 2. Și sunt de acord cu asta.
Dar personal nu mai vreau să fie asociată creativitatea doar cu ceva cringe, stupid, care nu merge.
Pentru că e ok să fii creativ, să vii cu idei noi și să încerci și lucruri diferite.
Nu e ok când singurul lucru creativ pe care îl poți face e să vii cu o rimă de copil de clasa I 😅
Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc