Ceva mai puternic decât niște fraze frumoase

Eram în mașină și, după mai bine de 3-4 ore de citit, neîntrerupte, am terminat o carte polițistă scrisă de James Patterson.  

 

Și deja eram nerăbdătoare să o încep pe următoarea. 😍 

 

Povestea citită? Se cheamă Al Cincilea Călăreț și e GE-NI-A-LĂ. 

 

Personajele? Memorabile și bine conturate. 

 

Twisturile? Fix când mă așteptam mai puțin. 

 

Experiența de citire? Plăcută — light reading, o carte numai bună de citit seara, înainte de somn.  

 

(excepție poate capitolele cu crimele, acelea sunt un piiiic disturbing) 

 

Per total, îmi plac romanele lui James Patterson, chiar dacă sunt alți artiști care-i critică execuția. Inclusiv autorul a recunoscut în mai multe discuții că nu e cel mai strălucit scriitor, din punct de vedere stilistic. 

 

Într-un interviu a spus: 

 

„Oamenii nu-mi citesc cărțile pentru fraze frumoase. Le citesc ca să afle ce se întâmplă în continuare.” 

 

Și confirm: are un mod așa mișto de a spune o poveste încât e greu să lași romanul jos până nu știi finalul. 

 

Asta pentru că știe cum să-ți păstreze atenția și să te mențină curios până la ultima foaie. Prin curiozitate te poate ține prins ore în șir într-un singur loc, fără măcar să-ți dai seama. 

 

Ce consider că face extrem de bine și e o practică utilă și în copy? (mai ales în textele lungi) 

 

Pe alocuri îți dă mici indicii și detalii ca să te captiveze, să vii cu teoriile tale… ca apoi să parcurgi mai departe și să-ți confirmi sau infirmi. De obicei a doua variantă, pentru că vine cu twisturi neașteptate. 

 

Intenționat evită anumite informații sau nu spune direct — tot ca să te mențină ”captiv” în poveste. 

 

Iar câteva ore mai târziu, nici nu-ți dai seama că ai citit 200 de pagini. 😅 

 

Concret, mizează mult pe curiozitate, te ia prin surprindere și evită intenționat să dea răspunsurile prea repede.  

 

Practicile astea ajută și în texte de copy long-form, unde cele mai frecvente reacții sunt: 

 

Nu citesc asta. 

 

Sumarizează în câteva cuvinte, nu citesc așa mult. 

 

Dar scrie și tu mai scurt, că oamenii nu citesc. N-au timp de așa ceva. 

 

De fapt, oamenii pot citi lejer texte mai lungi… dacă știi cum să-i menții curioși și să le livrezi treptat doze de informații încât să-i ții captivați.  

 

Tehnica asta am văzut-o mai des în ficțiune, iar autorii o stăpânesc bine. De asta îți recomand să citești și povești, pe lângă cărți non-fiction. 

 

Nu zic că-i obligatoriu să citești ficțiune ca să fii un copywriter bun.  

 

Însă, dacă îți place, ai un motiv în plus să apuci o carte din bibliotecă și să stai în casă citind duminica asta. 🙂 

 

Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy, email marketing sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *