Bătălia dintre tracking la virgulă și tracking sănătos

Zilele trecute, Constantin a fost la un eveniment de marketing în care s-a discutat despre importanța cifrelor și trackingului. 

 

Iar părerile erau împărțite. 

 

O parte zicea că trebuie să măsori fiecare open rate, click și să fii atent la conversia paginilor/textelor. 

 

Altă parte a spus că acum nu mai ai cum să urmărești clar cum are loc vânzarea, pentru că oamenii stau pe mai multe canale și e greu de urmărit toate interacțiunile. 

 

Părerea mea? 

 

În mare, sunt de acord cu a doua tabără. 

 

Și zic în mare pentru că așa era și prin 2020-2021, când lumea petrecea aproape toată ziua pe telefon, pe social media. 

 

Nu e ceva groundbreaking, minblowing sau un șoc neașteptat. 

 

Și, oricât de mult ți-ai dori, tu nu ai de unde ști ce l-a convins pe acel om să cumpere. 

 

Nu ai cum să știi care a fost în realitate traseul său până când a fost convins să-ți devină client. 

 

N-ai de unde ști câte reclame i-au apărut înainte să cumpere. 

 

N-ai de unde ști dacă a făcut research pe domeniul tău și așa te-a găsit. 

 

N-ai cum să știi câte recomandări a auzit acea persoană înainte să-i apară o reclamă fix cu tine. 

 

De exemplu, în grupul meu de prieteni, toți ne-am luat exact aceeași fântână de apă pentru pisici deoarece o prietenă ne-a recomandat-o :))  

 

Săracu’ care vinde produsul ăsta poate crede că titlul și descrierea de pe eMAG rup, dacă i-au venit vreo 5 comenzi organice în aceeași zi 😅 

 

Dar în realitate eu nici nu le-am citit, am mers pe încredere. 

 

Oricât de mult ai vrea să știi toată călătoria asta, nu prea ai cum decât dacă întrebi omul ca la interogatoriu: câte reclame ai văzut de la mine, câte postări ai citit, ai urmărit vreun podcast, prietenii tăi ți-au zis de mine? 

 

Și uneori nici omul de rând nu știe toate astea. Nu e atât de atent la detalii. 

 

Iar cu privire la rata de conversie… personal, nu cred că un singur text e responsabil de o conversie.  

 

Dacă e vorba de emailuri, poți vedea câte a deschis și cum a interacționat cu brandul înainte să cumpere. Și tot nu prea ai de unde ști care sunt exact acele mesaje care l-au făcut să gândească: 

 

„Ok, vreau să cumpăr asta de îndată ce am banii.” 

 

Dacă ai lua fix același text care crezi că a convertit bine și îl trimiți unor persoane care n-au interacționat deloc cu tine, nu va avea același rezultat. 

 

Înțeleg de ce e așa ”hot” ideea că poți face tracking pe orice cifră și că poți vedea ce text convertește cel mai ok. 

 

Dar nu e neapărat accurate. 

 

În schimb, ce poți controla tu în marketing e să fii prezent constant online și să livrezi conținut ok.  

 

That’s it.  

 

Nu zic acum că nu sunt importante open rate-ul și click-rate-ul.  

 

Își au rostul lor și de multe ori m-au ajutat să repar probleme pe deliverability sau mi-au dat idei de teste. 

 

Spun doar că n-ar trebui să devină singurul tău filtru al unei campanii. 

 

De exemplu, în noiembrie și decembrie, mai mulți clienți (inclusiv eu) am observat o scădere în open rates. Dar nu s-a schimbat nimic în comunicare sau în strategie. 

 

A avut loc ceva ce tu, ca marketer, nu poți controla. 

 

Iar cifrele nu țin cont de asta și riști să judeci o campanie/un text ca fiind slabe când de fapt nu a fost un moment bun pentru ele. 

 

De asta e mai bine să folosești trackingul cifrelor orientativ și să te concentrezi pe ce poți face tu: să fii cât mai prezent. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *