Zilele trecute, Constantin a fost la un eveniment de marketing în care s-a discutat despre importanța cifrelor și trackingului.
Iar părerile erau împărțite.
O parte zicea că trebuie să măsori fiecare open rate, click și să fii atent la conversia paginilor/textelor.
Altă parte a spus că acum nu mai ai cum să urmărești clar cum are loc vânzarea, pentru că oamenii stau pe mai multe canale și e greu de urmărit toate interacțiunile.
Părerea mea?
În mare, sunt de acord cu a doua tabără.
Și zic în mare pentru că așa era și prin 2020-2021, când lumea petrecea aproape toată ziua pe telefon, pe social media.
Nu e ceva groundbreaking, minblowing sau un șoc neașteptat.
Și, oricât de mult ți-ai dori, tu nu ai de unde ști ce l-a convins pe acel om să cumpere.
Nu ai cum să știi care a fost în realitate traseul său până când a fost convins să-ți devină client.
N-ai de unde ști câte reclame i-au apărut înainte să cumpere.
N-ai de unde ști dacă a făcut research pe domeniul tău și așa te-a găsit.
N-ai cum să știi câte recomandări a auzit acea persoană înainte să-i apară o reclamă fix cu tine.
De exemplu, în grupul meu de prieteni, toți ne-am luat exact aceeași fântână de apă pentru pisici deoarece o prietenă ne-a recomandat-o :))
Săracu’ care vinde produsul ăsta poate crede că titlul și descrierea de pe eMAG rup, dacă i-au venit vreo 5 comenzi organice în aceeași zi 😅
Dar în realitate eu nici nu le-am citit, am mers pe încredere.
Oricât de mult ai vrea să știi toată călătoria asta, nu prea ai cum decât dacă întrebi omul ca la interogatoriu: câte reclame ai văzut de la mine, câte postări ai citit, ai urmărit vreun podcast, prietenii tăi ți-au zis de mine?
Și uneori nici omul de rând nu știe toate astea. Nu e atât de atent la detalii.
Iar cu privire la rata de conversie… personal, nu cred că un singur text e responsabil de o conversie.
Dacă e vorba de emailuri, poți vedea câte a deschis și cum a interacționat cu brandul înainte să cumpere. Și tot nu prea ai de unde ști care sunt exact acele mesaje care l-au făcut să gândească:
„Ok, vreau să cumpăr asta de îndată ce am banii.”
Dacă ai lua fix același text care crezi că a convertit bine și îl trimiți unor persoane care n-au interacționat deloc cu tine, nu va avea același rezultat.
Înțeleg de ce e așa ”hot” ideea că poți face tracking pe orice cifră și că poți vedea ce text convertește cel mai ok.
Dar nu e neapărat accurate.
În schimb, ce poți controla tu în marketing e să fii prezent constant online și să livrezi conținut ok.
That’s it.
Nu zic acum că nu sunt importante open rate-ul și click-rate-ul.
Își au rostul lor și de multe ori m-au ajutat să repar probleme pe deliverability sau mi-au dat idei de teste.
Spun doar că n-ar trebui să devină singurul tău filtru al unei campanii.
De exemplu, în noiembrie și decembrie, mai mulți clienți (inclusiv eu) am observat o scădere în open rates. Dar nu s-a schimbat nimic în comunicare sau în strategie.
A avut loc ceva ce tu, ca marketer, nu poți controla.
Iar cifrele nu țin cont de asta și riști să judeci o campanie/un text ca fiind slabe când de fapt nu a fost un moment bun pentru ele.
De asta e mai bine să folosești trackingul cifrelor orientativ și să te concentrezi pe ce poți face tu: să fii cât mai prezent.
Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc