La orele de biologie sau istorie din liceu mai aveam de făcut câte un rezumat ca temă. Iar profesoarele își dădeau seama foarte simplu dacă unul a copiat de la altul.
Dacă 2 colegi aveau fix aceleași idei, cel mai probabil au copiat.
Asta fiindcă rareori un rezumat făcut de cineva e la fel cu al altei persoane.
Poate avea câteva idei comune, dar tot vor fi niște diferențe de perspectivă.
La fel e și la orice carte ai citi.
Ideile pe care ți le notezi tu ar putea fi foarte diferite de ce își notează altcineva, deoarece fiecare își ia informațiile de care are nevoie din punctul în care se află.
De asta, dacă ai citit o carte acum 3 ani, probabil pleci cu alte idei când o reiei.
Și de asta prefer să-mi fac singură rezumatele, decât să parcurg unul găsit online sau dat într-o aplicație.
Well, pe o adresă de gmail am văzut că acum am opțiunea să obțin un rezumat al emailurilor, prin Gemini. Și eram curioasă cum arată rezumatele, așa că am testat-o pe mai multe tipuri de emailuri.
Scurte, de vreo 200-500 de cuvinte.
Sau mai lungi, de 1200+.
Și i-am cerut un prim rezumat, care vine ca o descriere similară cu cea de pe IMDb pentru filme.
Adică nu-ți spune prea multe, ci mai degrabă te ajută să decizi dacă merită să citești emailul sau nu.
Apoi am cerut și un rezumat mai lung, ca să compar ideile extrase cu ce am rămas eu.
3 concluzii am tras:
1. La emailurile pur informaționale face un rezumat destul de ok.
Problema e că elimină exemplele, poveștile, analogiile sau chiar și părțile practice – păstrează doar informația. Iar, de multe ori, astea patru te ajută să reții mai ușor niște idei decât dacă citești definiția din DEX.
2. Pentru emailurile de vânzare ce au și content… rezumatul e focusat pe ideea că-ți vinde ceva.
Partea aceea de conținut e foarte succint explicată, ca și cum n-ar conta. Deci cam dispar experiența, emoțiile și insighturile pe care le iei din citit textul integral.
3. Am încercat și pe un email de la un magazin online.
Și rezumatul a fost mai lung decât emailul în sine 🤣. Deci aici nu prea te ajută să economisești timp.
Personal, consider că funcția poate fi utilă ca să convingă omul din acel rezumat dacă merită să-l citească sau nu (cel puțin la primele 2 dintre concluzii).
Dar doar din acel rezumat nu rămâi cu foarte mare lucru.
Te alegi cu niște idei brute, iar problema oamenilor nu e că n-au destule informații. Acum cu AI ai orice informație vrei la 1-2 click-uri.
Ci, cu cât un email e mai ok scris, cu atât omul înțelege și rămâne mai ușor cu ideile tale.
Poate economisești 5 minute că nu ai citit un email mai lung și ai ales rezumatul. Dar oricum acele idei brute nu prea îți rămân în minte mult timp dacă elimini părțile ce fac contentul educațional mai digerabil.
De asta, acum mi se pare mai important ca, atunci când faci niște texte pentru clientul tău, să oferi ceva mai mult decât niște idei informaționale:
Să le poți prezenta într-un mod plăcut de citit, interesant și ușor de înțeles.
Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc