2 lecții despre cum să te comporți cu clienți dificili

Aseară m-am uitat la primul episod din sezonul 2 din Better Call Saul, unde este o scenă genială, mai ales pentru freelanceri. 

 

Mike, un fost polițist, colaborează cu un IT-st de la o fabrică farmaceutică, ajutându-l să vândă ilegal niște medicamente.  

 

Practic jobul lui era să-l însoțească și să-l păzească atunci când face tranzacția. 

 

Înainte de o tranzacție, IT-stul se întâlnește cu Mike într-o parcare, venind cu un Hummer foarte colorat și care iese prea mult în evidență. 

 

Când îi spune că nu e o idee bună să meargă cu mașina aia, IT-stul îl dă afară.  

 

Crede că nu mai are nevoie de serviciile sale, pentru că niciodată nu s-a întâmplat ceva grav, în care ar fi trebuit să intervină Mike. 

 

Crede că-l plătește degeaba, pentru că nu face nimic.  

 

Și îi dă un ultimatum: ori merge cu Hummerul colorat, ori nu mai are nevoie de el. 

 

Înainte să plece, Mike îi spune: 

 

”Ascultă, faci ce vrei. Dar te sfătuiesc să nu mergi la acea întâlnire fără cineva care să-ți păzească spatele.”  

 

And then he left.  

 

Poți să vezi aici toată scena. Are doar 2 minute și e un exemplu fain de a nu fi needy și de a nu ceda presiunilor clientului. 

 

Mike e un profesionist.  

 

Știe cu ce are de-a face când are de păzit un client. În loc să facă pe placul clientului, știind că ce vrea acela e riscant, a ales să plece. 

 

IT-stul în schimb a văzut serviciile lui Mike ca pe o pierdere de bani.  

 

Și a ales să se ducă singur la tranzacție. O greșeală care l-a costat scump, pentru că cel cu care făcea ”business” i-a aflat adresa locuinței într-un moment de neatenție și l-a jefuit.  

 

2 lucruri pe care le poți lua din scena asta: 

 

1. Tu ca freelancer, profesionist pe aria ta, maximum poți să-ți sfătuiești clientul să facă sau să nu facă ceva anume.  

 

Decizia finală e a clientului. E afacerea lui and you can’t do anything about it. 

 

Iar dacă știi că decizia lui finală nu e ok pentru tine, sau nu rezonezi cu abordarea pe care vrea să meargă, e timpul să pleci de acolo.  

 

2. Stand your ground.  

 

În scenă, IT-stul încearcă să pună presiune pe Mike să facă cum vrea el.  

 

Îi reamintește că-l plătește cât 3 salarii, dar el nu a fost nevoit să intervină până acum. Îl constrânge să vină cu el cu mașina colorată, sau e dat afară. 

 

Mike nu a cedat, și-a ținut-o pe a lui pentru că, dacă ar fi făcut cum voia clientul, i-ar fi afectat reputația. Și-ar fi pierdut din credibilitate. Și nici el nu ar fi fost prea mândru de decizia sa.  

 

Acum ține de tine cum vrei să aplici cele 2 idei. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *