Weekendul trecut am fost la o lansare de carte la București de la Storycraft, editura cu care vreau și eu să public.
La lansare m-am întâlnit cu mai multe persoane de la cursul de ficțiune. O parte marketeri, o parte copywriteri, pasionați de scris, pasionați de citit etc.
După prezentare și speech, am rămas să profit de ocazie și să vorbesc cu oamenii întâlniți doar online până acum.
Și una dintre persoane cu care am mai vorbit a spus un lucru fain și nasol în același timp:
”Știu că ești și copywriter. Te-am mai văzut pe la NLC. Am încercat și eu cu proiecte mai micuțe, dar nu mi-a plăcut. Am nimerit proiecte în care voiau să mă iau de om ca X, să se simtă vinovat. Urăsc să bag pe gât omului să cumpere. Parcă pătează arta scrisului și n-am mai continuat.”
(X – brand foarte cunoscut)
De ce e fain?
*Ahem* că mi-a dat o idee de email *Ahem*
I mean…
E fain că a fost sinceră și și-a spus părerea, în special în fața unei persoane care scrie copy for a living și învață pe alții diferite abilități de copy.
Pe de o parte sunt de acord cu ea.
Sunt copywriteri care pătează scrisul și uită că în spate ecranului comunică cu un om.
Aș vrea să văd un copywriter, care aruncă cu dureri în stânga-dreapta, dacă chiar are tupeul să spună toate lucrurile scrise în fața unei persoane reale.
E ușor din spatele tastaturii să uiți că vorbești cu un om.
Dar dacă trebuie să spui asta în fața unei persoane, nu e atât de ușor.
Am lucrat în vânzări în America, unde foloseau tactici jegoase de vânzare. Dacă tu ca angajat nu le foloseai, venea managerul în spatele tău și ”profita” ca să vândă extra.
După ce vezi durerea din ochii unui bărbat divorțat, care a prins o zi cu fiica lui și vrea să-i facă toate mofturile, inclusiv să dea vreo $600 pe bijuterii că managerul tot plusează să le vândă extra… nu-ți mai vine așa ușor să bagi vânzări pe gât.
De ce e nasol?
Că a ajuns la concluzia asta după niște proiecte nasoale.
Nici eu nu am fost super happy cu primele mele proiecte. Probabil nici tu.
La început iei ce prinzi ca să ai cum să practici și să ai ceva de pus la portofoliu.
Dar nu toate proiectele sunt așa. Nu toți clienții sunt așa.
Dacă nimeream doar clienți ca cei pe care i-am avut în primul an de copy, nu mai primeai emailul ăsta și probabil nu ne-am fi întâlnit niciodată :))
Dacă tu te resemnezi la proiecte cu care nu rezonezi, e normal să urăști copywritingul. Dar nu te obligă nimeni să rămâi pe acele proiecte.
De asta prefer să merg pe proiecte unde vor storytelling. Că de cele mai multe ori sunt proiecte care nu vor abordări agresive și nu bagă pe gât omului să cumpere.
De asta evit anumite tipuri de clienți și am grijă după ce îi selectez. Că nu vreau să ajung să urăsc ceea ce fac.
Îmi place prea mult să scriu ca să las niște experiențe nasoale să păteze scrisul.
Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc