Chiar trebuie să scrii pentru persoane care doar scrolează?

Mi-am început dimineața cu o dorință sadică să citesc un articol în care știam că voi găsi idei cu care nu sunt de acord, chiar din titlu: 

 

Cum să scrii pentru skimmers (cei care doar scrolează prin text, nu citesc). 

 

Și cum îmi place să aplic imediat informațiile proaspăt luate, o să scrolez și eu prin articol să găsesc niște puncte de discutat: 

 

Excerpt no. 1: 

 

”Excepție în cazurile în care e vorba de un tweet sau de un roman, majoritatea oamenilor nu citesc un text de la A la Z. Cei care scrolează petrec mai mult timp în secțiunea de comentarii decât să citească articolul, ca să decidă dacă e ceva valoros în articol sau ar trebui să-i dea skip.” 

 

Hmmm… ok, deci dacă skimmerii preferă să citească mai degrabă comentarii, care pot fi în număr destul de mare, în loc să citească un articol de blog în 5 minute… de ce aș vrea să scriu pentru genul ăsta de oameni? 😅 

 

Dacă vând un curs, ei ar fi oamenii care sunt mai atenți pe chat-ul de zoom decât la explicațiile primite în live. Și apoi se plâng că n-au înțeles nimic. 

 

Afirmația aia mă face să-mi doresc mai mult să NU scriu pentru skimmers. 

 

Excerpt no. 2: 

 

”Dacă nu scrii și pentru skimmers – respingi un public larg. Skimmerii sau impatient readers sunt cititori care nu citesc de plăcere sau în timpul liber. 

 

În timp ce unii cititori aleg să citească într-un ritm relaxat de plăcere, speed readers se încadrează într-o cu totul altă categorie de cititori. Ei nu citesc pentru plăcere, ci mai degrabă pentru a colecta informații.” 

 

I admit it, în facultate am citit cărți despre speed reading.  

 

Deci cunosc principiile din spate cu cititul pe diagonală, scanarea textului pentru cuvinte cheie și crearea legăturilor între cuvinte în creier. 

 

Am renunțat la asta când a devenit prea tentant să sar de la o carte la alta, ca să acumulez cât mai multe informații. Dar informațiile acelea s-au pierdut demult. Le citeam, treceam la următoarele și tot așa. 

 

Asta fac persoanele care vânează cât mai multe informații. Fug de la un text la altul, dar rareori aplică ce citesc. Le place că pot parcurge multe texte, dar peste câteva luni nici nu-și mai amintesc ce au citit. 

 

Sunt și excepții ofc, care îmbină speed readingul cu alte tehnici de învățare. Dar majoritatea vor fi tentați să acumuleze cât mai mult, fără să folosească neapărat ce citesc. 

 

Excerpt no. 3: 

 

”Imaginează-ți că cititorul tău are un attention span echivalent cu o singură lovitură de fulger. De fiecare dată când scrii, gândește-te la modul în care cititorul tău își pierde concentrarea, atenția și interesul la fel de rapid ca o lovitură de fulger.” 

 

Asta se traduce în 2 cazuri: 

 

1. Ori persoana care a scris textul nu prea le are cu scrisul. 

 

Scrie ca un schizofrenic și nu poate menține șirul ideilor, fără să se abată în alte 10 direcții.  

 

Folosește 100 de cuvinte ca să explice o idee de 5 cuvinte.  

 

2. Ori audiența nu e interesată de subiect. 

 

Aici fie nu ți-ai ales audiența potrivită. Fie nu e cel mai bun topic de discutat în nișa ta. 

 

O persoană interesată de subiect și de ce ai tu de spus va citi.  

 

Dacă tu faci ce ține de tine să iasă un text decent, cu o formatare friendly, lumea interesată va citi. 

 

Excerpt no. 4: 

 

”Dacă ești o sursă de încredere pentru cititorii tăi, aceștia nu vor ezita să dea share la articolele tale înainte să le termine de citit. Dacă un skimmer consideră că titlul sau rezumatul articolului tău se aliniază cu ideologia și convingerile sale, va distribui imediat articolul.” 

 

Pe principiul că ce se aseamănă se adună, nu știu dacă chiar e în beneficiul tău ca un skimmer să-ți dea mai departe articolul. 

 

Nu orice promovare te ajută. 

 

De exemplu, dacă articolul tău este share-uit într-un grup de antreprenori care s-au adunat acolo doar ca să împartă ”expertiză” moca unul cu altul, nu știu dacă e în beneficiul tău să apară articolul acolo (da, există cel puțin un grup de genul). Slabe șansele ca cineva chiar să devină client. 

 

La fel și cu skimmerii – vei atrage persoane similare. 

 

And The Grand Finale: 

 

”Ca să-ți dai seama dacă textul tău e prietenos cu skimmerii, scoate în față părțile acționabile din text. Skimmerii s-au săturat de opinii – ei vor instrumente și sfaturi how-to.” 

 

Personal, consider că informațiile ”how-to” ar trebui să fie plătite, ca să fie folosite cu adevărat. 

 

Majoritatea oamenilor sunt mai predispuși să aplice dacă au plătit pentru informație, decât dacă o găsesc gratis.  

 

Deci dacă skimmerii vor ”how-to”, ar trebui să meargă spre materiale plătite.  

 

Însă nu știu cât de calitativi ar fi acei clienți, dacă nu pot fi atenți mai mult de 8 secunde.  

 

Așa că ai grijă ce tip de consumator vrei să atragi cu textele tale. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

 

P.S. Nu zic că eu am dreptate sau autorul articolului, ci sunt 2 perspective diferite. Una care vrea să atragă mai multe tipuri de cititori, alta care vrea să respingă un public nepotrivit pentru ce promovează. 

 

Decizia e la tine care abordare se potrivește, în funcție de proiectele pe care lucrezi. 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *