”Speak like a forking human being!”

În episodul 2 din sezonul 5 din Black Mirror, este o fază cu un CEO plecat într-un retreat spiritual și un tip care ține captiv un stagiar.  

 

Tipul amenință că-l omoară pe stagiar dacă nu discută la telefon cu CEO-ul. 

 

CEO-ul ajunge la telefon cu acesta și află că soția lui a murit într-un accident de mașină, pentru că aplicația de social media creată de el dă dependență. Și o notificare l-a distras de la condus. 

 

Dar emailul ăsta nu va fi despre adicția de rețele social media. Ci despre schimbul lor de replici. 

 

După ce îi spune povestea CEO-ului, acesta primește de la echipa lui un script cu ce ar trebui să-i răspundă criminalului. Și dialogul decurge așa:  

 

Criminalul: ”I killed her over that.” 

 

CEO-ul: ”I hear you.” 

 

Criminalul: ”What?” 

 

CEO-ul: ”I said… I hear you.” 

 

Criminalul: ”Of course you fucking hear me.” 

 

CEO-ul: ”You sound like you’re in a lot of pain.” 

 

Criminalul: ”Oh, Jesus fucking Christ! Speak like a fucking human being! You said you hear me so fucking hear me.” 

 

CEO-ul: ”I’m sorry. Okay? I’m sorry. They gave me bullshit advice. Fucking talking points.” 

 

Alea cu bold sunt sugestiile de script primite de CEO-ul de la echipa lui. 

 

Și după cum vezi… nu au mers atât de bine 😅 

 

Nu doar că se vede că sunt chestii spuse după script, dar sună foarte fals. Nu sună a ceva ce ar spune un om în situații din astea. 

 

Asta e o problemă cu multe scripturi video. Informațional sunt gândite să includă mesajul pe care vrei să-l transmiți. 

 

Dar sună a ceva uman, sau mai degrabă par robotice și zise după script? 

 

Nu zic acum că scripturile trebuie eliminate. 

 

Am clienți care fac freestyle speeches și video-uri foarte bune.  

 

Iar când le dai un script, oricât de bun ar fi, parcă nu mai sunt ei. Parcă imaginea super energică și entuziasmată se transformă într-un manager corporatist la o ședință cu echipa. 

 

În schimb, am și clienți care, dacă nu au un script, deviază foarte mult de la subiect. Și se pierde din claritatea mesajului.  

 

De asta, în cazul clienților care au multă încredere în ei și se simt super comozi în fața camerei, n-au nevoie de script. Ei sună mult mai bine fără. 

 

Iar clienții care au o problemă să răspundă punctual la o întrebare sau să țină un șir logic de idei, atunci pentru ei scriptul e un tool util. 

 

Dar în ambele cazuri, scriptul ar trebui să sune uman. Nu a ceva mecanic generat de un robot corporatist. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

 

P.S. Asta e ziua 65 din provocarea de 100 de zile în care scriu emailuri derivate din cuvinte și expresii random. Expresia de azi a fost: retreat spiritual 

 

Dacă participi și tu în provocare și vrei să folosești „retreat spiritual” într-un text cu un insight interesant, let me know cum ți s-a părut și cum a ieșit textul. 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *