Abia după ce am scris primul manuscris și sunt deja la aproape jumătate gata din al doilea, mi-am dat seama de un lucru:
Una e să scrii ca practică o scenă/un capitol și să ceri feedback.
Alta e să le incluzi într-o carte. Sunt percepute diferit.
O scenă de sine stătătoare poate fi foarte faină.
Orice carte bună are niște momente care parcă îți rămân imprimate în creier după ce termini de citit. Și rămân cu tine câteva luni bune.
În același timp, o scenă poate fi mai light, simpatică, dar nu neapărat ceva wow.
Dacă le iei separat pe amândouă și le compari, clar prima ar fi mult mai bună ca a doua.
În schimb, dacă le introduci pe amândouă într-o carte, și a doua poate avea sens. Și poate deveni mult mai bună cu ajutorul contextului.
Dacă urmează după un moment mai încărcat emoțional sau cu mai multă acțiune, scena aia vine ca ”o gură de aer” (mi-a zis asta o prietenă după ce a citit primul manuscris când descria niște capitole cu două personaje, care erau plasate între scene mai active).
De sine stătătoare, probabil nu le-aș fi scris așa. Dar în carte și în toată povestea au sens.
Iar ca să fie percepute așa, ai nevoie de tot contextul.
Așa e și în copy & strategie.
Degeaba îmi trimiți un email și mă întrebi ce părere am despre el, dacă nu-mi dai și contextul.
Degeaba îmi spui că un email a rupt, dacă nu-mi arăți când s-a trimis, ce s-a făcut înainte și cât de engaged e lista.
Maximum pot să-ți spun la execuție dacă are sens, ideile se leagă între ele și e ceva ce te ține până la final să citești.
Dar fără context nu-ți pot spune prea multe.
De exemplu, în majoritatea cazurilor, primul email și ultimul dintr-o secvență merg cel mai bine.
De obicei sunt cele mai simple emailuri de scris, pentru că în primul prezinți ce vinzi. Și în ultimul anunți că închizi înscrierile/oferta.
Dar contextul le face să performeze mai bine decât dacă le-ai trimite ca emailuri de sine stătătoare.
În schimb, un email care poate fi scris foarte bine și e trimis pe la mijlocul campaniei, de obicei, nu merge la fel de bine, pentru că e perioada în care scade engagementul într-o lansare.
Asta e normal, în majoritatea cazurilor așa se întâmplă.
Aici riști să dai vina pe un email bine scris că n-a mers, dar de fapt nu a fost trimis într-un moment bun.
În același timp, ajungi să crezi că emailurile de vânzare directă și cele de deadline sunt cele mai bune, dar de fapt contextul le ajută să meargă.
De asta e bine să oferi și o imagine de ansamblu mai amplă când ceri un feedback pe textele tale.
Altfel ne rezumăm doar la execuție, which is fine dacă asta te interesează. Dar e bine să știi și la ce să te aștepți în funcție de contextul în care îl vei folosi.
Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc