Un marketer de pe un proiect a creat un Ghid de Tonalitate cu ChatGPT pentru un brand din nișa medicală.
Și mi-a cerut feedback pe el.
Eu am mai oferit acest serviciu unor clienți cu branduri personale sau cu un stil de comunicare mai diferit, ca atunci când antreprenorul vrea să extindă echipa, ori plec de pe proiect, să mă asigur că textele vor arăta relativ la fel, indiferent de cine le scrie.
Și, când m-am uitat pe ăsta… mi-am dat seama că ar trebui să cresc prețul la acest serviciu :))
Comparativ cu ce făceam eu, ghidul acela era atât de vag încât, după ce l-am parcurs de mai multe ori, habar n-aveam cum să scriu un text respectând acele criterii.
Să-ți dau câteva exemple de lucruri pe care le-am explicat și marketerului:
1. În ghid scrie că brandul vrea un ”limbaj sofisticat”.
Ce înseamnă limbaj sofisticat?
Acest cuvânt e atât de interpretabil încât, dacă dau la 5 copywriteri să scrie un text în limbaj sofisticat, o să primesc 5 chestii diferite.
Iar Ghidul de Tonalitate are rolul să asigure că toată comunicarea sună aproape la fel, indiferent de cine scrie acele texte.
Dacă există lucruri interpretabile, e cam greu să-și îndeplinească acest scop.
Ce aș face aici e să explic mai bine ce înseamnă sofisticat și să adaug 2 exemple de ”așa da” și ”așa nu”.
2. Brandul evită cuvinte precum ”problemă”, ”boală” și limbajul ar trebui să fie accesibil, dar fără termeni banali.
Accesibil înseamnă cuvinte pe care avatarul le-ar înțelege cu ușurință.
Fiind domeniu medical, termenii interziși sunt printre cei mai folosiți în comunicare.
Dacă nu vrei să folosească anumite cuvinte, oferă alternative la acestea.
Altfel, săracu’ copywriter o să piardă mai mult timp căutând și inventând expresii potrivite pentru niște cuvinte des întâlnite în nișă decât chiar să scrie.
3. Brandul folosește o exprimare poetică.
Aceeași problemă ca la nr. 1: ce înseamnă exprimare poetică?
Pentru cineva, o exprimare poetică ar putea fi ”Eminescu style” – poezii, rime, figuri de stil și mesaje cu subînțeles.
Pentru altul, poate însemna că alege cuvinte care sună plăcut și ajută la experiența de citire.
Problema se poate rezolva cu câteva exemple de ”așa da” și ”așa nu”, plus o clarificare la ce te referi prin poetic.
4. Brandul nu respectă trendurile de scurtă durată. Dar la comunicare pe social media scrie că ar trebui să țină cont de trenduri.
Practic te contrazici și responsabilul va fi confuz:
E ok să posteze un video cu antreprenorul dansând pe ultimul beat popular pe TikTok sau nu?
Dacă în anumite contexte poate să meargă după trenduri, menționează când și după ce criterii decide acest lucru.
Dacă nu, atunci spune clar că nu mergeți după trenduri.
De obicei un astfel de ghid se poate întinde la vreo 10-30 de pagini – e ușor să te contrazici fără să-ți dai seama. De asta e bine să-l mai verifici de câteva ori, ca să aibă sens ce ai stabilit.
Nu e deloc simplu să creezi un astfel de Ghid de Tonalitate. Și poate dura cel puțin 1 lună să-l faci (mie cam atât îmi lua).
Poate ChatGPT ți-l face în câteva secunde, dar am dubii că va fi la fel de bine explicat.
O întrebare pe care mi-o tot adresez când lucrez la un astfel de ghid e următoarea:
Dacă azi plec de pe proiect și predau copy-ul către alt copywriter, ar ști cum să-l respecte fără să intervin eu?
Dacă nu, mai e de lucru la el.
Dacă da, pot să mă duc în concediu fără să mă trezesc cu mesaje de la un copywriter confuz.
Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc