Citeam o postare pe Reddit, în care cineva întreba cum să-și găsească primul client.
Încercase mai multe metode de cold messaging, dar n-au mers. Nu-i răspundea nimeni, chiar dacă își oferea serviciile pe gratis.
Iar în comentarii a primit câteva sfaturi de bază, clasice:
1. Postează online…
2. Creează-ți un brand personal…
3. Promovează-ți serviciile pe social media…
4. Construiește un portofoliu, apoi promovează-l peste tot…
La care autorul postării a răspuns:
„Okay, este o opțiune, dar ce postez?
Nu știu ce să scriu…”
…….
……….
………….
Okay, deci:
Vrei primul client pentru servicii de copy… dar nu știi cum să găsești idei de conținut despre care să scrii? 🤦
Să vii cu un astfel de răspuns e ca și cum ai da buletinul tău de analize unui medic, care apoi se scarpină la ceafă și-ți spune:
„Okay, man, știu că io ți-am cerut să vii cu analizele la mine, dar nu știu ce înseamnă toate cifrele și prescurtările alea…”
Dacă nu poți veni cu câteva idei de conținut pentru niște postări, cum te aștepți să scrii constant pe un proiect?
În cazuri de genul, problema nu e că nu-și găsesc clienți.
Ci încearcă să caute de muncă înainte să aibă niște abilități de bază, cum ar fi să facă research pentru topicuri de discutat.
Să vină cu o perspectivă într-un text.
Să găsească moduri interesante de a prezenta niște informații.
Și așa ajung unii clienți frustrați și sceptici în call-uri cu alți freelanceri, plângându-se că industria e neserioasă.
De asta e bine să NU sari peste pașii normali de învățare: ca să nu-ți strici imaginea înainte să începi cariera.
Înainte să fii plătit, asigură-te că ai putea scrie la un nivel decent pentru un client — chiar dacă asta înseamnă că o să exersezi pe cont propriu, pe scenarii fictive sau alte metode de învățare.
Înainte să fii plătit, e nevoie de puțin efort, așa cum e în orice altă carieră.
Iar dacă lucrezi pe gratis doar ca să atragi primul client, nu e neapărat un avantaj.
Acel antreprenor s-ar putea să depună mai mult efort să dea feedback și să verifice textele decât i-ar lua să le scrie el. Poate chiar i-ar fi mai simplu să apeleze la ChatGPT, care e mult mai ieftin.
Așa că asigură-te că ești un pic mai bun decât clientul pentru care vrei să lucrezi, ca să merite să te plătească.
Adică dedică puțin timp să exersezi, apoi cere bani.
Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy, email marketing sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc