Citeam aseară o postare pe Reddit, în care un copywriter începător a cerut câteva exemple de portofolii.
Iar unul dintre răspunsuri era:
Ceri prea mult.
Nimeni întreg la minte nu o să-ți arate portofoliul său, ca ”să te inspiri” din el.
Cum ar fi să ți-l scrii singur? Este un swipe file în FAQs din comunitate.
Oh boi… deși am văzut reacții de genul la antreprenori panicați că le fură competiția strategiile, nu prea le-am observat la copywriteri.
Mai ales că un copywriter cât de cât bun ar trebui să știe că portofoliul e doar o unealtă.
Te ajută să ai campaniile lucrate organizate. Să ai la îndemână niște exemple din ce ai lucrat.
E util să selectezi clienții și, dacă aplici pe anunțuri de colaborare, sau contactezi pe cineva să lucrați împreună, poate să confirme că ce ai zis despre experiența ta e real.
Dar nu-i suficient să-l scrii și după să te rogi să-l descopere cineva să te contacteze. Contează cum îl folosești.
Dacă ești stresat că cineva îți poate copia portofoliul, înseamnă că:
1. Nu l-ai personalizat să te definească, astfel încât să fie greu de copiat.
2. N-ai suficientă încredere în experiența ta.
Două portofolii nu prea au cum să fie la fel decât dacă ați lucrat fix pe aceleași proiecte, cu aceiași clienți, pe aceleași nișe.
Și chiar și în cazul ăsta, îl poți diferenția prin modul în care scrii. Prin vocea ta.
Inclusiv eu mi-am făcut portofoliul plecând de la o structură de bază, folosită și de alții, ca apoi să-l personalizez.
De exemplu:
O problemă pe care o aveam acum 1-2 ani era că, deși aveam un portofoliu cu multe exemple de texte, antreprenorii încă cereau teste gratuite sau plătite.
Am adresat asta în portofoliu: Ai peste 60 de exemple de texte în portofoliu. Alocă-ți măcar 5-10 minute să parcurgi câteva, la alegere. Dacă nu ești convins de ele și mai ai nevoie de alte teste gratuite sau plătite, ți-aș recomanda să cauți alt copywriter.
E okay să pleci de la o structură inițială, generală, cu portofoliul tău. Orice e mai bine decât nimic.
Dar, în timp, ar fi bine să îl personalizezi în funcție de ce experiențe ai cu clienții, ce crezi că lipsește și ce te ajută să selectezi mai bine proiectele.
Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc