”Crezi că mă poți ajuta pe proiectul ăsta?” m-a întrebat un marketer, după ce mi-a dat mai multe detalii despre client și nișă. ”Doar că e o problemă… Bugetul e mic, de X lei.”
”Hmmm… ăla-i bugetul doar pentru partea de reclame, nu?”
”E bugetul total, și servicii și partea de reclame…”
”În nișa asta nu poți face prea multe cu suma aia. Cu greu acoperă o parte din servicii, iar în reclame nu mai rămâne nimic de investit. Maximum i-aș putea recomanda un copywriter începător care ar mai lăsa din preț, ca să capete experiență.”
”Da, dar cu un începător n-am ce face pe proiectul ăsta…”
Afirmația aia m-a lovit ca un pumn ieșit din ecranul telefonului.
Nu fiindcă mă consider o începătoare, ci din cauza concepției create despre începători.
Mulți din piață asociază începătorul pe copy cu cineva care a citit pe YouTube despre domeniu și gata, de mâine se autointitulează copywriter.
Pun semnul de egal între ”începător” și ”habar n-are ce face”.
Asta e o problemă pe care am văzut-o des în copywriting, fiindcă nu există niște praguri bine definite, cum sunt la alte domenii.
De exemplu, dacă vrei să fii farmacist, mai întâi termini liceul, dai examenul de admitere, treci examenele din 5 ani de facultate, apoi iei licența, începi să te angajezi și voilà, ești farmacist.
De cele mai multe ori, dacă ți-ai propus să te apuci de copy, studiezi pe cont propriu din diferite cursuri/cărți și practici tot singur până când iei primele proiecte.
Nu spun că nu există copywriteri cu care pur și simplu nu poți lucra.
Personal, am reparat multe texte pe care clienții mi le-au trimis și m-au rugat să le modific, deoarece nu le plăceau ce au primit de la alții.
Dar, doar pentru că cineva e începător, nu mi se pare un criteriu bun să-l respingi, mai ales dacă sarcinile de care ai nevoie sunt chestii de bază.
(nu-l pui să planifice o lansare cap-coadă, ci îi zici punctual ce texte să îți scrie pentru acea lansare)
Am lucrat cu un copywriter cu vreo 6-7 ani experiență în domeniu și nu știa ce înseamnă un text de reclamă, sau cum să scrie un titlu de email.
Și am cunoscut copywriteri începători care fac niște texte și vin cu niște idei așa faine, doar că nu au avut destule proiecte ca să capete mai multă experiență.
Nu orice începător își bate joc de o afacere.
Din contră, o să încerce tot ce-i posibil să facă o treabă bună ca să fie o colaborare de lungă durată și să primească niște recomandări.
Poate nu e în domeniu de vreo 10 ani, dar nu înseamnă că e incompetent.
Dacă mai are un strateg sau un marketer în echipă, chiar poate face o treabă foarte bună.
Eu așa am început – am avut un proiect, în care am cunoscut oameni cu mai multă experiență și am învățat de la fiecare.
Unul dintre aceia e chiar persoana care s-a luat acum de începători, deși când ne-am cunoscut abia aveam 6 luni în domeniu.
Dar nu m-a întrebat niciodată ce experiență am, sau pe ce proiecte am mai lucrat.
A văzut cum lucrez și i-a fost îndeajuns.
De asta, fie că ești un copywriter cu mai multă experiență sau un antreprenor, înainte să respingi ideea să lucrezi cu un începător, vezi cum lucrează, cum gândește și cum scrie.
Abia apoi ia o decizie.
Dacă ai nevoie de ajutor sub formă de consultanță pe partea de copy sau sugestii de îmbunătățit o pagină de vânzare, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc