Evită ”elegant” această greșeală de copy

Anul trecut prin noiembrie am avut un email despre cum ar trebui să sune un script, sau un text pentru un video.  

 

Îl găsești aici dacă vrei să-l citești. 

 

Pe scurt: textul n-ar trebui să sune ca un script robotic cringe, lipsit de umanitate.  

 

Și astăzi mai vreau să adaug un criteriu, de care mi-am amintit ieri, când am citit un text online. 

 

Nu include expresii pe care:  

 

1. Avatarul tău nu le-ar folosi 

 

2. N-au decât scopul că sună ”poetic” 

 

Să le luăm pe rând și să plecăm de la un exemplu real: 

 

”Evită elegant falimentul.” 

 

1. Eu chiar vreau să văd un antreprenor, în prag de faliment, care își zice noaptea înainte de culcare: 

 

”Oare cum evit elegant falimentul? Fug de el în pas în vals?” 

 

N-am fost aproape de faliment. Dar în ultimii 3 ani am avut multe proiecte în care avatarul era antreprenorul.  

 

În tot research-ul, discuțiile cu echipa de vânzări, ascultatul apelurilor de vânzare, cititul reply-urilor pe email, eu n-am auzit unul să spună că ”vreau dom’le să evit elegant falimentul”. 

 

Mai mult, expresia arată că cel/cea care a scris-o nu înțelege emoțiile prin care trece avatarul cu probleme în afacere.  

 

Doar pentru că vrei să sune fancy sau elegant, nu e un motiv bun să adaugi o expresie în text. Avatarul nu se va regăsi în afirmații de genul. 

 

Dacă vrei să incluzi expresii puternice, fă un research de avatar și vei putea găsi câteva pe care le presari prin text.  

 

Nu lua random niște cuvinte să le potrivești pentru că ți se pare că sună bine. 

 

Which brings us to… 

 

2. Dacă vrei să verși un sac de epitete și metafore în texte, asta ține de literatură. Nu de copy.  

 

Nu zic că trebuie să scrii mecanic.  

 

Dacă metaforele și jocurile de cuvinte au un scop în text (te fac să râzi, îți formează o imagine viscerală puternică, îți transmit o emoție), include-le. 

 

Dar când pur și simplu înflorești cuvinte că sună frumos și alt scop în spate nu mai există… mai bine scoate-le. 

 

Mai bine un text curat, cu mesaj clar, decât unul plin de expresii care, cel puțin în exemplul ăsta, dau în ridicol. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *