De ce să nu mai pierzi timp cu testele clienților (+ excepție)

De 2 ani am ajuns la concluzia că majoritatea testelor oferite de clienți înainte să lucreze cu un copywriter sunt inutile.  

 

Și cu fiecare situație în care aud că un copywriter a făcut asta mi se confirmă concluzia, pentru că majoritatea testelor sunt gândite prost. 

 

Clientul îți cere un text, îți dă câteva topicuri și mână liberă, ca să vadă cum scrii. 

 

Asta lejer se poate vedea din portofoliu, fără să treci prin test 🙂  

 

Sau profil de social media dacă te promovezi acolo și ți-ai creat un brand personal. 

 

Sau dacă ai un newsletter pe care îl scrii tu. 

 

Sau ai niște texte lucrate de tine, orice scris de mânuțele tale. 

 

Își face griji că nu prinzi stilul de comunicare?  

 

Îi arăți mai multe tipuri de texte scrise de tine, pentru domenii diferite, ca să vadă că poți să-ți adaptezi scrisul per proiect și per context. 

 

Sau îi explici cum lucrezi pe partea asta, ca să vadă că măcar știi ce ai de făcut. Nu-i nevoie să intri în toate detaliile, doar în linii mari, ca să îi arăți că ești pregătit. 

 

N-ai mai scris în nișa clientului? Okay, se poate rezolva cu research și îi arăți că ai lucrat în fel de fel de nișe, ca să vadă că n-ai probleme să adaptezi conținutul. 

 

Cu 2-3 texte ca test nu afli nimic nou din ce ai putea afla din portofoliu. 

 

Și nici nu știi cu adevărat cât de ok e să lucrezi cu acel freelancer doar pe baza testului. 

 

Iar pentru copywriter, testul, de multe ori, e o pierdere de timp, mai ales dacă nu-i plătit.  

 

Și personal cred că nici cele plătite nu merită efortul, pentru că sumele sunt mai mici decât dacă ai face același lucru pentru un client existent (pentru că teoretic ambele părți își asumă un risc). 

 

Primele texte pe care le faci pentru un potențial client iau mai multe ore decât dacă ai scrie pentru un client existent.  

 

Nu pentru că tratezi superficial proiectele actuale. Ci pentru că e mai simplu să scrii pentru un client după ce te-ai obișnuit cu proiectul și faci asta de câteva luni. 

 

De exemplu, primul newsletter scris la un client mi-a luat aproape 3 ore să-l fac. Azi, cu tot cu research și programare în softul de email, îmi ia o oră. 

 

Pentru un client nou, stai aproape de 2-3 ori mai mult timp ca să te poți prinde ce ar vrea de la un copywriter.  

 

Și mai bine petreci orele alea lucrând pentru clienți plătitori, decât să stai mai mult timp pentru 2-3 texte gratuite sau slab plătite la un potențial client.  

 

Cum am spus mai sus, sunt și excepții.  

 

Când e un proiect pe care îți dorești neapărat să lucrezi, go for it.  

 

Când n-ai experiență și n-ai ce să-i arăți potențialului client, testul poate fi o opțiune bună. 

 

Dar când deja ai niște ani de experiență la pachet, ai ce să arăți și faci o treabă bună, cred că ai lucruri mai bune de făcut cu timpul. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *