Cum dai voce unui text ca să accentuezi o emoție

Weekendul ăsta m-am uitat la primul film Die Hard, cu Bruce Willis jucând ca polițistul John McClane. 

 

Pe scurt, polițistul plecat în concediu ajunge într-o clădire atacată de teroriști.  

 

Și când prinde un telefon, sună la poliție. Un supervizor preia apelul spunându-i asta: 

 

”Attention, whoever you are, this channel is reserved for emergency calls only.” 

 

Răspunsul lui John McClane: ”No fucking shit, lady! Does it sound like I’m ordering a pizza?” 

 

(Spune-mi acum că n-ai citit asta cu o voce revoltată în cap :)) ) 

 

După tonul și ritmul în care vorbea John… well, trebuie să ai un IQ destul de mic ca să nu te prinzi că omul are o urgență reală 😅  

 

Bine, îl ajutau și gloanțele trase care se auzeau pe fundal să pară o urgență. 

 

Când ești față în față cu cineva sau vorbești la telefon, e mai ușor să transmiți emoția pe care o vrei. (există și excepții, ca acea supervizoare, dar mno, în majoritatea cazurilor se aplică). Poți gesticula, tonul vocii ți se schimbă când vorbești entuziasmat sau panicat de ceva anume. 

 

În scris? Acolo e mai greu.  

 

Sunt mici lucruri de care poți ține cont ca să aibă textul același efect, cum ar fi: 

 

1. Propozițiile mai scurte dau un ritm mai rapid textului. 

 

2. Textele motivaționale folosesc propoziții mai scurte și repetiții ca să accentueze ideile principale. 

 

3. Propozițiile mai lungi dau un ritm mai calm etc. 

 

Poți face astea conștient prin editarea textului. 

 

Sau poți transcrie texte emoționante ca să găsești elementele care transmit asta în scris. Și fac omul să citească în mintea lui cu nuanțele din vorbire, care accentuează acea emoție. 

 

Un text scris așa de obicei are mai multă viață. Atâta timp cât și mesajul e pe măsura scrierii.  

 

Și dacă faci asta pentru clienți, se vor regăsi mai ușor în textele scrise de tine. 

 

De exemplu, am o clientă care a delegat pentru prima oară copywritingul. Și era reticentă că textele nu vor suna ca ea.  

 

După ce am urmărit mai multe video-uri cu ea, ca să prind nuanțele ei din vorbire, am observat că are un obicei de a accentua câte un cuvânt în propoziții.  

 

Am preluat asta în text, scriindu-l fie cu italic, fie cu bold, sau caps-lock. 

 

Iar feedbackul ei după ce a văzut primele texte a fost: ”Sună ca mine, doar că e mai bine scris” 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici: 

 

https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *