Ce ar trebui să aibă o poveste bună

”Bă… De ce l-ai făcut pămpălău?” întreabă Constantin revoltat, după ce citește o scenă pe care vreau să o introduc în cartea de ficțiune la care lucrez.  

 

Mă opresc din mers back and forth prin cameră și mă uit la el. După ce reacție are, mi-am confirmat că a ieșit bine scena. 

 

”Protagonistul meu nu e pămpălău. E un om cinstit, care respectă regulile,” îi răspund.  

 

”Știu, da’… e un mare pămpălău. Trebuia să profite de moment și o lasă așa… Urât.” 

 

”Păi dacă profită în prima scenă din carte și își calcă pe principii, nu mai există cartea,” încerc să-i explic. ”Trebuie să aibă o piedică evidentă din prima parte. Iar la final o depășește sau nu. Altfel nu e nicio transformare și ai citit cartea degeaba.” 

 

Atât storytellingul din ficțiune, cât și cel din copy, ar trebui să aibă o transformare dacă vrei să iasă o poveste bună.  

 

De cele mai multe ori, întâlnești tipul ăsta de story în texte în care se prezintă persoana din spatele brandului.  

 

Povestea începe cu situația în care se afla la început. 

 

Situație care de obicei nu e foarte roz, pentru că are X nemulțumiri, probleme, sau e într-un moment mai dificil.  

 

Partea asta te face să empatizezi cu persoana. Poate chiar te regăsești în poveste.  

 

Apoi explică prin câte piedici și probleme a trecut pe traseu ca să depășească situația asta.  

 

Iar în final ajunge în stadiul actual. Care de obicei e mult mai bun decât cel de la început. 

 

Genul ăsta de povești au impact, pentru că e o transformare acolo. Aia te inspiră, te impresionează, te emoționează. Chiar câștigă respectul audienței pentru rezultatele obținute. 

 

Dacă n-ar exista acea transformare, povestea nu ar avea același efect.  

 

Dacă n-ar exista piedicile de pe traseu, din nou povestea nu ar fi la fel de bună. 

 

But there is a thin line între a inventa o poveste bună și a scrie o poveste reală și bună. 

 

În ficțiune, poți să arunci și 100 de piedici în protagonist. Cu cât mai rele, cu atât e mai bună povestea. Acolo poți inventa câte chestii vrei, în funcție de cât de mult te ajută creativitatea. 

 

În copy, povestea ar trebui să fie reală. Nu inventată doar de dragul de a avea acea transformare. 

 

Dacă ai nevoie de ajutor pe proiectul tău, mă găsești aici: https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta  

 

Elena Petriuc 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *