Weekendul ăsta ascultam un interviu înregistrat cu Eugene Schwartz, în care povestea despre un client de-al său, ce avea nevoie de o scrisoare de vânzare.
S-a dus în biroul clientului pregătit cu întrebări. Iar cât antreprenorul răspundea, el nota orice i se părea relevant.
La finalul discuției, clientul l-a întrebat când va fi gata scrisoarea.
”În două săptămâni,” a răspuns Schwartz.
Dar de fapt el a terminat scrisoarea în aceeași zi. I-a zis acel deadline ca antreprenorul să nu creadă că nu și-a dat deloc silința.
Doar din răspunsurile primite, care erau foarte utile, Schwartz a extras informații despre produs și audiență. Apoi a făcut scrisoarea în câteva ore.
Interviul ăsta mi-a reamintit de 2 lucruri.
1. Cât de important e ca antreprenorul și copywriterul să comunice direct.
Astăzi, de multe ori, mai este un intermediar între cei doi.
Și informațiile ajung fragmentate, incorecte, sau intermediarul ia ce crede el util, nu ce ar avea nevoie copywriterul.
Am lucrat pe proiecte în care făceam telefonul fără fir, n-aveam niciun contact cu clientul sau antreprenorul dădea informații doar dacă le scoteai cu cleștele.
Asta complica lucrurile inutil.
De asta acum nu mai iau proiecte cu o așa lipsă de comunicare.
Nu-i de ajuns să iei un copywriter, îi dai acces în Drive și BAM, apar textele.
Cel puțin la început are nevoie de niște context și detalii despre proiect. De preferat de la antreprenor, că el ar trebui să-și cunoască cel mai bine afacerea.
Which brings us to…
2. Antreprenorul trebuie să-și cunoască cu adevărat produsul și audiența.
În cazul lui Schwartz, a avut un client care cunoștea bine cele două lucruri.
Și încă sunt pe piață clienți care știu ce oferă, cui oferă, ce probleme rezolvă și ce vrea avatarul.
Dar mai sunt și antreprenori care nu fac diferența între ce li se pare lor wow și ce ajută cu adevărat oamenii cu care comunică.
În cazul ăsta, nu recomand să faci ca Schwartz, că nu va ieși un text potrivit pentru audiența clientului.
Ci mai degrabă tu, în calitate de copywriter, să poți face distincția între cele două și să o explici clientului.
Dacă va asculta, e bine. Dacă nu… treaba lui. Tu ți-ai făcut partea.
Dacă ai nevoie de ajutor pe partea de copy ca să rezolvi anumite probleme de pe proiectul tău, mă găsești aici:
https://361va7hc15p.typeform.com/consultanta
Elena Petriuc